Jeep 2XE ehk elektritõuksist linnamaastur
Tänapäeval on välja kujunenud trend, kus peamisteks elektritõukerataste tootjateks on sageli koduelektroonika valmistajad. See paneb mõtlema, kas teoreetiliselt ei peaks autotootjatel olema rohkem kogemust sõidukite valmistamisel?
Igatahes Jeep on seda meelt, sest pärast pikaajalist tegutsemist autotööstuses on nad otsustanud hakata tootma ka elektritõukerattaid. Antud ülevaates vaatame lähemalt Jeep 2XE Urban Camou mudelit, mille puhul on tegemist tõsise masinaga – ainuüksi selle nimi tuleneb Jeep Wrangler 4XE-st ehk Jeep’i hübriidmaasturist. Esmapilgul tundub, et ka maasturi väikesem vend tõotab olla üpris võimas, kuid selles veendumaks, tutvume Jeep 2XE elektritõuksi eri aspektidega kohe lähemalt.
Karbist/kastist välja
Karbist/kastist välja
Jeepi elektriline tõukeratas tuleb suures ja raskes karbis, aga üllataval kombel ei sisalda see palju muud peale tõukeratta enda.
Kaasas on ainult vajalik: laadijakomplekt, paar kruvi, kolm eri suuruses mutrivõtit ning ka paberilipik, mis suunab veebilehele, kust peaks saama tootejuhendi alla laadida, kuid naljakal kombel antud mudel seal olevast valikust sootuks puudub. See ei oma tegelikult erilist tähtsust, sest tõuksi üles seadmine pole sugugi raske – tarvis on ainult kinnitada lenkstang ülejäänud kere külge, kasutades selleks nelja komplektis olevat kruvi ning mutrivõtit ning seejärel tuleb tõsta juhtpost vertikaalasendisse ja ongi kõik.
Esimene sõit
Esimene sõit
Kui Jeep 2XE on kord täis laetud, siis tekib kindlasti tahtmine minna kohe ka testisõidule. Esmalt jääb küllap kasutajale silma Jeepi kiirendus, sest see võtab kohalt kiiremini minema kui mõned sõiduautod. Erinevalt autodest on elektritõukerataste maksimaalne kiirus piiratud seadusega 25 km/h-ni, aga nagu ka paljudes teistes kategooriates, viib Jeep sõidukogemuse järgmise tasemele, pakkudes sõidukiirust suisa kuni 26 km/h!
Teisalt võib Jeep 2XE puhul kahtlemata täheldada omalaadi mugavust: sellel on korralikud amordid nii ees kui ka taga, pakkudes ühtlast ja õdusat sõidukogemust enamikel kattega teedel ning pidurdamiseks kasutab see kahte eri tüüpi pidurit, mis võimaldab efektiivselt ja vajadusel ka järsult pidurdada.
Samuti on põnev reaalajas jälgida oma sõidukiirust tõukeratta LCD-ekraanilt, mis mahutab ka palju muud kasulikku infot, kuid sellest täpsemalt juba hiljem.
Jeep 2XE tehnilised andmed
Jeep 2XE tehnilised andmed
Piisaks ainult spetsifikatsioonidest, et märgata Jeep 2XE esmaklassilisust: ühe laadimisega saab sõita kuni 45 kilomeetrit, kiiruse valikuks on neli erinevat sõidurežiimi, tõukeratas on varustatud nii elektrilise (ees) kui ka ketaspiduriga (taga) ning mõlemal pool on korralikud amordid.
500-vatiline mootor tagab jõudluse, mis mitte ainult ei võimalda järsult kiirendada, vaid ka sõita üles kuni 26%-ilisest kallakust (mida Eestist juba naljalt ei leia). Selle elektritõuksi rattad on samuti tähelepanu väärt, kuna need on oma kategoorias keskmisest laiemad ja suurema läbimõõduga, mis vihjab sellele, et Jeep 2XE on valmis ka väljakutseteks.
Masin ise kaalub 19 kilogrammi, mis on keskmisest mõnevõrra enam, kuid arvestades kõike, mida Jeep pakub, on see piisavalt kerge. Lisaks moodustab nagunii suure osa sellest kaalust tõukeratta massiivne 461Wh-ine aku, mille nullist täis laadimiseks kulub keskeltläbi viis tundi.
Tõukeratta juhtimine
Tõukeratta juhtimine
Jeepi elektritõukerattal on korralik esipaneel, mis on varustatud 3,2-tollise LCD-ekraaniga. Sealt saab kasutaja infot hetkekiiruse, sõidurežiimi, läbitud distantsi, püsikiirusehoidja ja ka aku laetavuse kohta.
Kuigi enamik kuvatavast infost on igatpidi kasulik, siis olen leidnud, et aku taset on suhteliselt keeruline välja lugeda, kuna seda on kujutatud osaühikutena. Veelgi enam komplitseerib olukorda asjaolu, et tervikuks on seitse, mistõttu, kui näidik kuvab kolm klotsi, siis proovige peast arvutada, mitu protsenti akut on alles. Palju kasutajasõbralikum oleks olnud kuvada protsent või siis mitu kilomeetrit on sõita jäänud. Samuti tundsin ekraanil puudust kellast, kuna sõidu ajal on väga keeruline (ja ka ohtlik) seda oma telefonist või käe pealt vaadata.
Ekraani all on üks suur toiteikooniga master-nupp, millel on päris mitu funktsiooni lisaks tõukeratta käivitamisele. Kui nuppu umbes üks sekund all hoida, siis käivituvad (või kustuvad) esi- ja tagatuled. Kui nuppu kaks korda järjest vajutada, siis vahetab tõukeratas sõidurežiimi ja kui nuppu juba päris mitu sekundit all hoida, siis lülitab Jeep 2XE ennast välja. Ekraanist paremal asub kiirendi, mis töötab eelduspäraselt.
Jõudlus
Jõudlus
500W mootor ei ole naljaasi: võimsuse poolest on see väga sarnane mikrolaineahjule. Kusjuures, väiksema võimsusega elektrilised tõukerattad ei pruugi peaaegu üldse mingit häält teha, aga Jeep 2XE kõlab päris sarnaselt ühele elektriautole.
Võimas hääl on asjaette, sest tasapinnal saavutab Jeep maksimaalse kiiruse üknes loetud sekunditega ning isegi järsemal tõusul see ei peatu, vaid tihtipeale võimaldab oma kiiruse poolest koguni jalgratturitest mööda sõita (kiirus jääb sellisel juhul umbes 10-20 km/h vahemikku sõltuvalt kaldenurga suurusest). Kallakust alla sõites proovib Jeep hoida kiirust alla valitud kiiruserežiimi maksimumi, rakendades selle jaoks vajadusel elektrilist esipidurit. Piisavalt järsu languse puhul on aga võimalik seda kiirusepiirangut ja ka 26 km/h-ist ülempiiri ületada, kui kasutaja ei aktiveeri tagapidurit, mida saab kontrollida lenkstangi küljes oleva hoovaga nagu jalgratastel.
Mõningatel juhtudel ei pruugi Jeep 2XE saavutada oma maksimaalset kiirust ka tasapinnal. Arvutamaks, kui kaua läheb sõiduks punktist A punkti B, tuleb elektritõukerataste puhul valemisse sisse arvestada ka tuulekiirus ja -suund. Tugeva vastutuule puhul võib Jeepi maksimaalne kiirus jääda kergesti 20-22 km/h tunni kanti, mis küll lühikestel sõitudel ei pruugi erilist tähtsust omada, kuid pikematel retkedel võib ajakulu märgatavalt selle arvelt suureneda.
Jõudluse koha pealt tuleb kindlasti välja tuua veel, et Jeep 2XE esipidur töötab KERS (kinetic energy recovery system) põhimõttel. See tähendab, et pidurdamisel talletatakse osa kineetilisest energiast akusse hiljem kiirendamise tarbeks. Taoline süsteem on kasutusel paljudes uuemates elektriautodes ja ka vormelites, kuid harilikust elektritõukerattast seda juba leida ei ootaks.
Püsikiirusehoidja
Püsikiirusehoidja
Jeep 2XE on varustatud ka püsikiirusehoidjaga – see tähendab, et kui tõuks saavutab ühtlase kiiruse umbes viieks järjestikuks sekundiks, siis kõlab piiks ning enam ei pea kiirendit all hoidma. Püsikiiruse tühistamiseks tuleb kas uuesti kiirendile vajutada või siis aktiveerida pidurid.
Enamikust ajast on püsikiirusehoidja väga kasulik ja teeb elu mõnevõrra lihtsamaks, kuid vahepeal võib see tüütuks osutada. Näiteks, kui soovida oma kiirust suurendada, tuleb kõigepealt püsikiirusehoidja deaktiveerida ja alles siis saab kiirendada. Ebamugavusi valmistab see eriti olukorras, kus tõukeratas fikseerib oma kiiruse tunduvalt alla soovitud kiiruse – näiteks järsul tõusul ja jätkab samal kiirusel sõitmist ka tasasel pinnal.
Ehitus
Ehitus
Jeep 2XE kere peamiseks ehitusmaterjaliks on magneesiumisulam, mis on üheagselt kerge ja vastupidav. Osad jupid lenkstangil nagu kiirendihoob on valmistatud plastikust ja pehmendatud kummiga, kuid see on peamiselt ikkagi kasutaja enda mugavuseks.
Rattad on Jeep 2XE mudelil sisekummita, mis ehituslikult sarnaneb rohkem autode rehvidele kui tõukerataste omadele ja igati heas mõttes, kuna see tähendab, et rehvi purunemine on palju vähem tõenäoline.
Nagu peaaegu kõiki elektrilisi tõukerattaid, saab ka Jeep 2XE transpordiks kokku pakkida – selleks tuleb tõsta ohutuslukk üles ning vabastada hoob, misjärel on võimalik juhtpost alla lasta. Antud tõukeratta kohta ma sõna “kompaktne” siiski ei kasutaks, sest isegi kokkupakituna võtab see omajagu ruumi. Lisaks ei ole päris kindlasti mugav seda rihmaga seljas transportida, kuna see kaalub lihtsalt liiga palju (kuigi pisut naljakal kombel on tõukerattal konks selle jaoks justkui olemas).
Üks detail, mis tõesti näitab, kui kiiduväärt on Jeepi inseneeria, on tõukeratta eemaldatav matt. Üldjuhul on enamikel konkureerivatel mudelitel alusmatt või -pind kinnitatud niiviisi, et kui seda üldse annab eemaldada, siis see juba tagasi ei lähe. Jeep 2XE’l on seevastu matt kinnitatud kruvidega, võimaldades seda hõlpsasti ära võtta ja puhastada.
Off-road?
Off-road?
Jeep on tuntud eelkõige oma maastikusõidukite poolest, mistõttu ei saa ka proovimata jätta, kuidas nende elektritõukeratas keerulisemate teedeoludega toime tuleb. Ilma suurema üllatuseta osutuvad selle testi suurimaks takistuseks rattad mitte mootori võimsus.
Olgugi, et valdav enamus elektritõukeratastest jääks metsateedel peaaegu seisma, siis Jeep 2XE suudab seal siiski umbes 20 km/h-e kiirusega edasi sõita. Probleemid võivad tekkida, kui pinnas vajub korralikult nagu tõenäoliselt juhtub paksul liiva-, mulla- või lumekihil, aga taolistesse kohtadesse ei tasu nagunii tõukerattaga ronida. Üks hea läbiv märksõna Jeep 2xe kohta on “naabrist parem” ja peab tunnistama, et ka selles kategoorias nõnda on.
Akukestvus
Akukestvus
Paberil jätkub Jeepi elektritõuksi akut kuni 45-kilomeetriseks sõiduks, kuid sellel väitel on kaks väikest tärni taga. Esiteks on tõenäoliselt võimalik taolist kilometraaži ühe laadimisega saavutada ainult aeglasema kiirusrežiimiga. Paraku, kui kasutada elektritõukeratast liiklusvahendina ja mitte pelgalt lõbusõitude jaoks, siis ei ole kuigi praktiline sõita pidevalt aeglasemalt.
Teine suur “aga” peitub akude omadustes, kus madala õhutemperatuuriga tingimustes saavad need kiiremini tühjaks. See tähendab, et Eestis on võimalik reklaamitud sõidupikkuseni jõuda ainult umbes pooltel päevadel aastas. Kui temperatuur on nullilähadane või madalam, siis võib 45-st kilomeetrist julgelt vähemalt 10 km maha arvestada.
Jeep e-Mobility
Jeep e-Mobility
Seni kõige rohkem segadust on tekitanud mulle Jeep e-Mobility rakendus, mis on mõeldud elektritõukeratta kasutamiseks. Nimelt tekib küsimus, miks see üldse eksisteerib, kuna selle praktiline funktsionaalsus on üpris limiteeritud ja veelgi enam – see ei tööta enamust ajast korrektselt.
Teoreetiliselt võiks rakendus võimaldada telefonist tõukeratast sisse ja välja lülitada, tulesid ja sõidurežiimi kontrollida ning näha ka hetkekiirust ja muid andmeid, kuid seda kõike on võimalik teha tõukeratta enda armatuurlaualt ühe nupuga. Samuti oleks telefoni kontrollerina kasutamiseks vaja viimane kuidagi tõukeratta külge kinnitada, aga selle jaoks ühtegi jubinat kaasas ei ole. Rakendust on praktiliselt ainult vaja siis, kui soovida ühte kuuest seadistusest näppida, milleks võib olla näiteks kiiruse mõõteühiku muutmine või püsikiirusehoidja sisse- või väljalülitamine.
Eelnevalt kirjeldatu on siiski puhtalt teoreetiline, kuna programm lihtsalt keeldub tõukerattaga järjepidevalt ühendumast. Kuigi alguses leidis äpp Jeep 2XE üles hetkega, siis hiljematel katsetustel ei ole mul olnud võimalik isegi seadeid muuta, kuna vajutades nuppu, mis peaks Bluetooth ühenduse seadme ja tõukeratta vahel looma, mõtleb rakendus paar sekundit ja seejärel viskab veateate ette, mis iroonilisel kombel ütleb tõlgituna: “Ühendust ei saanud luua. Olete kindel, et seade on sisse lülitatud?”
Testisin igaks juhuks ka Apple’i nutiseadmega, et äkki sellega ühendub paremini, kuid too ei leidnud tõukeratast sootuks üles. Õnneks on vaikeseaded olnud sobivad ja mul ei ole olnud reaalset vajadust neid muuta, mistõttu igapäevast kasutamist see ei sega.
Lõpetuseks
Lõpetuseks
Jeep 2XE on elektritõukeratas, mis tekitab küsimuse, kas tuleviku transpordivahend on üldse auto? Sest nähes, kui palju on elektrilised tõukerattad arenenud viimase paari aasta jooksul ja kuidas nende populaarsus on eksponentsiaalselt kasvanud, siis on vabalt võimalik, et tulevikus on igaühel vähemalt üks kodus varuks.
Jeep 2XE kahtlemata tõstab standardeid endisest kõrgemale – eriti oma toore võimsuse, mugavuse ja ühe laadimisega läbitava distantsi poolest. Puudujääke on sellel masinal vähe ning hind, kuigi kallimapoolne, on üsnagi hea, arvestades kõike, mida see selle raha eest pakub.
Jeepi elektritõukeratas sobib eelkõige inimestele, kes läbivad igapäevaselt võrdlemisi lühikesi distantse ja ei vaja lisaistmeid kaasreisijate jaoks. Sinna hulka võiksid kuuluda igatlaadi kontoritöötajad, kes tegelikult ei ela oma töökohast väga kaugel, õpilased, kes ei pruugi saada endale autot lubada või miks ka mitte lihtsalt inimesed, kes soovivad rohkem värsket õhku hingata ja vähem kütust raisata.
Jeep 2XE on igati mitmeotstarbeline sõiduvahend, mis küll ei pruugi autot aastaringselt asendada, kuid see muudab liiklemise huvitavamaks ja autoga võrreldes odavamaks.