Panasonic Lumix S5 II — kas 2023. aasta parim hübriidkaamera?
Panasonicu Lumix-seeria hübriidkaamerad on olnud aastate jooksul nii foto- kui videograafide lemmikute seas eelkõige oma värviteaduse, stabilisatsiooni ning palju muu poolest.
Samas on neid siiani tagasi hoidnud üks tähtis omadus, mis on paljud pannud pead pöörama teiste tootjate poole — aeglane autofookus. See kõik on nüüd muutumas, sest Panasonic Lumix S5 II on nende esimene täiskaader hübriidkaamera, mis kasutab faasituvastusega autofookust (spoiler alert: see on paganama hea).
Laenasin selle kaamera Panasonicult kolmeks nädalaks, et saaksin seda enda tingimustes kasutada ja proovile panna ning jagan nüüd enda muljeid ka Sinuga.
Panasonic Lumix S5 II tehnilised andmed
Panasonic Lumix S5 II tehnilised andmed
Kui Sa ei ole juba tutvunud Lumix S5 II tähtsamate tehniliste andmetega ja videosalvestus võimalustega, siis jätan need kohe siia silmade ette:
- 24-megapiksline BSI CMOS sensor faastuvastusega
- 5-teljeline keresisene pildistabilisaator (kuni 6,5 stoppi)
- Fotod kuni 30 kaadrit/sek e-katikuga (AF-C ja RAW)
- Kaks UHS-II SD mälukaarti pesa
- Full HDMI pesa, USB-C ühendus, 3,5mm mikrofoni sisend ja kõrvaklapi väljund
Kuvasuhe | Kaadrisagedus | Bitid | Chroma | Maksimaalne bitrate | |
---|---|---|---|---|---|
Open gate 3:2 (täislaiuses) | 3:2 | 29.97, 25, 24, 23.98 | 10-bit | 4:2:0 | 200 |
6K (täislaiuses) | 16:9, 1.89:1 | ||||
4K (täislaiuses) | 4:2:2 | 150 | |||
4K (APS-C) | 59.94, 50, 29.97, 25, 24, 23.98 (48, 47.95) |
200 | |||
3.3K (APS-C Anamorphic) | 4:3 | 50, 29.97, 25, 24, 23.98 (48, 47.95) |
Lumix S5 II funktsionaalsus
Lumix S5 II funktsionaalsus
See on esimene Lumix-seeria hübriidkaamera, mida ma olen proovinud ja seetõttu tahtsin kõige pealt proovile panna selle menüü ja nuppude paigutuse. Just selleks, et vastata küsimusele: kas inimene, kes pole antud kaamerasüsteemiga tuttav saaks siiski sellega kergesti ära harjuda?
Minu vastus on… absoluutselt! Olin juba esmasel kasutusel üllatunud, kui kaasaegne on menüü ja kui kerge kindlaid seadeid oli üles leida. Olen kasutanud kõiksuguseid Sony, Canon, Fujifilm ja Nikon kaameraid ning julgen väita, et Panasonicu menüü on üks parimate seast.
Kui oled selline kasutaja, kes soovib võimalikult vähe menüüs ringi surfata ja tahab rohkem füüsiliste nuppudega seadeid kruttida, siis õnneks S5 II pealt leiad neid küllaltki palju.
Sellel on 3 ketast, et saaksid hõlpsasti muuta ISO, ava ja säriaega. Lisaks veel eraldi nupud white balance, ISO ja exposure kompensatsiooni jaoks.
S5 II vasakul poolel paikneb “Drive Mode” ketas, mis tundus algul küll ebavajalik, kuid kasutuse jooksul leidsin sellele isegi otstarvet. Üks uus valik sellel kettal, mida I generatsiooni Panasonic Lumix S5 peal ei ole on võimalus aktiveerida High Resolution Mode — sellest räägin pärast lähemalt.
Pean kahjuks välja tooma ka ühe miinuse, milleks on elektroonilise pildiotsija sensor. Isegi valides seadetest “Sensitivity: Low” jääb see liiga tundlikuks ja tihtipeale läheb LCD ekraan tumedaks, sest kaamera arvab, et ma vaatan läbi pildiotsija. Selle vältimiseks lülitasin aegajalt pildiotsija täiesti välja, mida sai õnneks teha vaid ühe nupu vajutusel.
Minu kogemus Lumixi funktsionaalsusega jäi aga enamasti positiivseks, sest käepide oli suur ja mugav, nupud olid loogilise paigutusega ja menüüs oli seadeid lihtne navigeerida.
Lumix S5 II videograafias
Lumix S5 II videograafias
Panasonic on tõsiselt astunud sammu edasi oma konkurentsist ja viinud Lumix S5 II video võimekuse järgmisele tasemele. Ilmselt kõige ausam võrdlus sellele kaamerale oleks Sony a7 IV, mis on isegi mitmesaja euro võrra kallim. Vaatamata sellele on Lumix paberi peal võimsam peaaegu igas mõttes, kuid mitte vaid videosalvestus resolutsioonide poolest.
Ülimugav omadus S5 II puhul on võimalus lisada enda LUT-id kaamerasse (kuni 10tk), et näeksid kohe filmimise ajal ära, millised lõplikud “color graded” kaadrid välja näevad. Nende lisamine oli käkitegu — pistsin mälukaarti arvutisse, tõmbasin .cube LUT failid selle peale ja pistsin kaarti kaamerasse tagasi.
Samuti käepärane funktsioon, millega kaamera Sind aitab on “anamorphic” objektiivide lahti pigistamine. See tähendab seda, et sisestades kaamerasse oma anamorfilise objektiivi pigistusteguri, siis venitab see ekraani sobivasse formaati. Selle informatsiooni abil saab kaamera ka paremini kohandada keresisest pildistabilisaatorit, et kaadrid püsiksid võimalikult sujuvana.
Särituse ja valge tasakaalu seadistamisega abistab S5 II kuvades vektorskoobi ja waveform informatsiooni. Need on videomaailmas standardsed meetodid, mis võttavad valgust seadistades arvesse ka toonide ja värvide jaotust. Kahjuks seda omadust ei leia peaaegu üheltki teiselt kaameralt sellises hinnaklassis (kuid jällegi, see on lihtsalt veel üks põhjus, miks S5 II nii hea on).
Täielikku töökindlust nõudvad videograafid rõõmustavad kindlasti veel selle üle, et Lumix S5 II on varustatud sisemise jahutussüsteemiga, et kaamera ei kuumeneks üle pikemate shootide ajal.
Lumix S5 II video võimekuse näide
Tegin ühe lühivideo, mis loodetavasti annab Sulle rohkem aru saamu, milline Lumix S5 II täiskaader hübriidkaameraga tehtud salvestus võib välja näha.
Allolev video on salvestatud 4K/30p 10-bit 4:2:2 kvaliteedis ja V-Log värviprofiilis, mis on hiljem töödeldud. Video lõpus näed ka enne ja pärast color grademist võrdlust.
Autofookus
Autofookus
Autofookuse kohapealt saan samuti võrdluseks tuua Sony a7 IV hübriidkaamera, kuna kasutasin seda ligi aasta ning selle autofookus on üks parimaid. Selle kaamera võisid vabalt jätta statiivi külge ja see tegi praktiliselt kõik Sinu eest ära ning täpselt seda moodi ma ka S5 II autofookuse proovile paningi.
Panasonic Lumix DC-S5 II oli statiivi küljes ja selle taga oli minu teine kaamera, mis jäädvustas Lumixit filmimas. Nii oli parim viis demonstreerida selle autofookust, sest Sa saad reaalselt näha kuidas AF kast liigub subjekti jälgides. Vaata aga üle, kuidas ma sääskede eest põgenen ja tee enda järeldused:
Autofookuse subjektituvastus valikud S5 II peal on:
- Inimene;
- Nägu/silm;
- Loom + inimene.
Vaatamata sellest, et kere küljes oli kõigest kit objektiiv (20-60mm f/3.5-5.6), siis see fokusseeris vapustavalt hästi ning ilmselt võid eeldada, et kallimatel L-mount objektiividel on võrdväärdne kui mitte isegi kiirem teravustamine.
Mul pole varem ühtegi Lumixit olnud, et võrrelda autofookust mõne varasema mudeliga. Kuid võrreldes seda kõikide teiste kaameratega, mis minu kättes kunagi olnud on, siis Lumix S5 II on kindlasti top 3 seas.
Ma siiralt usun, et Sa ei jääks sellega hätta ning see sobiks suurepäraselt isegi nõudlikumatele videograafidele. Professionaalid on ilmselt ka ainsad, kes üldse vajaksid sellist kvaliteeti ja kiirust ühest kaamerast!
Võttes arvesse S5 II videovõimekust ja autofookuse kiirust, sellele on üsna keeruline leida ühtegi alternatiivset kaamerat, eriti veel sellises hinnaklassis. Kuidas Panasonic selle kaamera nii odavaks tegi!?
Lumix S5 II fotograafias
Lumix S5 II fotograafias
Ma olen ise ennekõike fotograaf ja pildistamine oli kindlasti kõige lõbusam osa seda kaamerat kasutades. Samas pole mul kahjuks sugugi palju öelda selle pildistamise funktsionaalsuse koha pealt.
Lumix S5 Mark II on kindlasti rohkem videograafidele suunatud, kuid see suudab luua ka kauneid fotosid – sulle on abiks kõiksugused nupud ja kettad, et Sa ei jääks hätta isegi kiiremates oludes.
Oskangi ainult seda öelda, et see töötab fotograafi jaoks nii nagu üks 2023. aasta tippklassi täiskaader hübriidkaamera peaks seda tegema – ole ainult ise võimeline seda ära kasutama.
Kuid üks funktsioon, mis teeb fotode tegemise selle kaameraga vahvamaks on “High Resolution Mode”, millest räägin kohe allpool lähemalt.
High Resolution Mode
Kuigi see funktsioon pole sugugi võõras Lumixi hübriidkaamerate seas, siis tasub siiski mainida “High Resolution Mode” võimalust.
Kasutades seda režiimi Lumix S5 II-ga, siis saavutad ulmelise 96-megapikslise foto (12000 x 8000 pikslit). Nii nagu ma juba enne mainisin, siis selle režiimi aktiveerimiseks pead kõigest kaamera pealset rullikut keerama. HRM testimiseks leidsin ühe tekstuurirohkema subjekti ja tulemusena saavutasin alloleva foto.
Selle režiimi kasutamisel tuleb meeles pidada kahte asja:
- Kaamera peab olema stabiilselt statiivi peal.
- Pildistatav subjekt ei tohi olla midagi liikuvat (inimesed, loomad, jne).
Kuidas aga “High Resolution Mode” täpselt töötab? Kuna kaameras on keresisene stabilisaator, siis selle abil suudab kaamera vähesel määral liigutada oma sensorit. S5 II teeb kaheksa fotot ja peale igat kaadrit liigutab sensorit ühe piksli võrra. Pärast seda võtab kaamera kõik tehtud pildid ja “õmbleb” need kokku, et saavutada ülikõrge resolutsiooniga foto.
See režiim töötaks ilmselgelt kõige paremini maastikufotograafias, kus Sinu subjekt ehk maastik seisab paigal. Kuna lõplik foto on lihtsalt nii detailne, saab seda ka suuremates formaatides välja printida ilma probleemita.
Mis kõlas algul nagu järjekordne turundusskeem, osutus hoopis väga huvitavaks ja kasulikuks funktsiooniks. “High Resolution Mode” on kindlasti üks omadus, mida hakkan igatsema pärast S5 II tagastamist.
Kokkuvõtteks
Kokkuvõtteks
Panasonic Lumix DC-S5 II täiskaader hübriidkaameras on peidus palju, mida armastada. Liiga tihti teevad kaamerabrändid teise generatsiooni mudeleid, millel tegelikult ei ole paljut muudetud, kuid mitte Lumix S5 II puhul.
See on ühe tõelise uuenduskuuri läbinud hübriidkaamera, mis on pannud juba paljud videograafid kaaluma Panasonicu süsteemile üleminekut, mistõttu vähemalt selles osas võib seda tõesti hetkel pidada parimaks.
Kui mul peaks kunagi endal vaja minema video jaoks hübriidkaamerat, siis ma pean tõsiselt kaaluma seda varianti, sest oma hinnaklassi kohta on see üks tohutult võimekas masin.