TomTom GO 61 naviseade teab, millist teed valida :: Digitest
Peale viimast autonavi – TomTom VIA 62 – testimist tõusid TomTom kui tootja aktsiad minu silmis mitu pügalat kõrgemale. Sedasi oli pool põlvkonda vanema TomTom GO 61 tuuleklaasile kinnitades ootused kõrged ja lootused suured. Kahjuks on paarinädalane testperiood koos paarituhande Maarjamaal läbitud kilomeetriga toonud nii väikeseid pettumusi kui meeldivaid üllatusi. Suurimaks üllatuseks on saanud tegelikult tõdemus, et enamjuhtudel tulevad GPS seadmed sama hästi olukordadega toime, nagu Waze, Google Maps või Maps rakendus sinu nutiseadmes ning teisalt on ikka suured eelised võrreldes nutitelefonide kasutamisega. Loomulikult ka see, et TomTom oskab tegelikult suurepäraseid naviseadmeid toota.
Enne põhjalikuma ülevaate juurde siirdumist soovitan pilgu peale visata eelmise aasta detsembris Photopointi ajaveebis avaldatud artiklile “GPS või nutiseade, kumba autos kasutada?“ – seal lahkame natuke põhjalikumalt ka tänasel päeval olulist teemat ehk kas kasutada nutitelefoni või eraldiseisvat autonavi pikematel reisidel.
TomTom autonavide ökosüsteem
Varasema TomTom autonavide kokkupuuteta võivad mudelinimetused natuke segadust tekitada. Seda kontekstis, et mille jaoks on miski loodud. Tegelikult on valiku tegemine väga lihtne – Start seeria on kõige soodsam variant TomTom autonavidest. Start toetab navifunktsiooni ning pakub ka kolm kuud tasuta kiiruskaamerate hoiatust. VIA seeria on kesktase, lisades Bluetooth ühenduse, mille kaudu edastatakse liiklusinfo (ei tööta Eestis) ning võimaldatakse käed-vaba kõned. TomTom GO seeria on tippmudelid, jagunedes praegust mitmesse põlvkonda. Nendel on kaasas tasuta kõik kaardid, s.h. nt Lõuna-Aafrika Vabariik, Iisrael või Vene Föderatsioon. Toetavad kõik nutitelefoniga ühendamist, kuid tippmudelid nagu GO 6200 ei vaja isegi liiklusinfo jaoks eraldi nutitelefoni, kuna seadmed tulevad koos integreeritud SIM kaardi ja internetiühendusega. Samuti on GO 5200 ning GO 5300 isegi Siri ja Google Now toega, lihtsustades infovahetust nutiseadme ja naviseadme vahel. Aga nüüd liigume GO 51/61 juurde.
Tehnilised andmed
Ekraan | 6-tolline TFT LCD ekraan 800 × 480 pikslit Survetundlik puuteekraan |
Mälu | 8 GB sisemälu microSD kaardipesa |
Kaardid | 45 Euroopa riigi kaardid sh. Baltimaad ja Skandinaavia riigid Eluaegne tasuta kaardiuuendus Võimalik laadida kogu maailma kaardid |
Navigeerimine | Sõiduridade abi 3D kaardivaade Huvipunktid |
Liiklusinfo | TomTom Traffic liiklusinfo läbi nutitelefoni |
Ühendus nutiseadmega | Liiklusinfo edastamiseks Kaardiinfo paranduste edastamiseks tootjale |
Keeled | Mitmekeelne kasutajaliides, sh. eesti keel Hääljuhised, sh. eesti keel Kõne tuvastus (eesti keele tugi puudub) |
Toide | Integreeritud liitiumaku kuni 120 min Toide auto voolupesast |
Üldine | Mõõtmed 170 × 105 × 22 mm Kaal 300 grammi |
Komplektis | TomTom GO 61 Iminapaga tuuleklaasihoidja Auto toiteadapter 12V microUSB kaabel |
TomTom GO 61 disain
TomTom GO 61 ning ka sama põlvkonna GO 51, mis on lihtsalt pisema ekraaniga väikevend, on nii disainilt kui funktsionaalsuselt identsed – ainsaks erinevuseks neil ekraani diagonaal. Füüsilise disaini juures jääb esmalt silma ekraan ise – TomTom kasutab jätkuvalt survetundlikku puuteekraani. Survetundlikule ekraanile optimeerimisel on nii positiivseid kui negatiivseid külgi. Varjupoolele jääb see, et kaardilt huvipunkti otsimine ning kaardi lohistamine lihtsalt ei toimi – selle jaoks tuleb kasutada eraldi ekraanile kuvatavaid nuppe. Jah, mahutundliku ekraaniga oleks saanud sarnaselt nutitelefonile lihtsalt mööda ekraani libistada, no hea küll, tuleb siis leppida. Teiseks tähendab selline ekraan seda, et aadressi tippides ja tulemis kerides tuleb teinekord suurema survega vajutada, kärpides sedasi mugavust. Aga. Aga sellise lahenduse juures on ka üks väga positiivne külg, mis kaalub negatiivsed ilmingud kuhjaga üle. Nimelt on selle ekraani nähtavus ja loetavus iga ilmaga suurepärane. Mina, kes ma olen väga tundlik igasuguste segavate faktorite osas perifeerses vaateväljas – ma olen Garmini autonavisid ja nutitelefone sättinud sedasi, et ekraanid ei peegeldaks päikest või tagasõitva autode tulesid minu poole; sättinud nurkasid, et ei tekiks probleeme selle jälgimisega. Kuna TomTom kasutab matti ekraani (mis nõuab survetundlikku lahendust puutetundlikkuse lisamiseks), on igasugused peegelduse ja loetavuse probleemid eos elimineeritud. Ning see ongi tähtsam – et autosõidu ajal info kiirelt, mugavalt ja häirimatult hoomatav.
Füüsilise disaini teine aspekt on seadme tuuleklaasi kinnitus. TomTom kasutab ainult tippmudelites magnetilist kinnitust. See tähendab seda, et ka GO 61 puhul on iminappkinnitus ainult seadme hoidmiseks ning toitekaabel ühendatakse otse naviseadme taha. Igapäevane tuuleklaasilt eemaldamine ning tagasipanek ongi üleüldiselt natuke raskendatud – soovituslik on pigem iminappkinnitus klaasi küljest lahti lasta, mitte autonavi kinnituse küljest. Teisalt on TomTom disainil üks väga oluline, positiivne aspekt. Nimelt on see nii jäik, et ka auklikematel kruusateedel või löökaukudes sõites ei hakka GPS seade ise liigselt vibreerima-liikuma, jäädes alati ideaalselt loetavaks.
Seadme esiküljel on ka väike avaus mikrofoni jaoks, mis on vajalik häälkäskluste andmiseks ning tagaküljel disainelemendina väga suur võre, millest ainult väikene osa on mõeldud kõlari katmiseks. Tegelikult on selle seadme kõlar päris hea, andes hoiatused ja juhised edasi ka siis, kui üldine müra- või muusikafoon autosalongis normaalsest tublisti kõrgem.
Tarkvara ja lisavõimalused
TomTom on praegust kasutajaliidest kasutanud juba paar aastat ning see on end igatepidi õigustanud – suured ikoonid menüüdes teeb seadme igapäevase kasutamise imelihtsaks. Peamenüüd lahti võttes vaatab sul vastu suur nupp otsinguks ning kui määratud, otsevalik koju ja tööle sõitmiseks. Egas igal hommikul navi abil tööle ei sõidagi, kuid võimalus töölõunalt tulles ühe sõrmevajutusega kalkuleerida otsetee või sadamas praamilt maha veeredes kalkuleerida koju saabumise aeg ning kuvada ka vajalik marsruut – see on ikka väga mugav.
Liiklusinfo kuvamiseks on kasutusel TomTom Live Services nimeline lahendus. See tähendab seda, et klassikalise RDS süsteemi asemel saadakse liiklusinfo ning ka näiteks ilmainfo sinu naviseadmesse läbi nutitelefoni. Miinuskülg on jällegi see, et platvorm ei tööta Eestis ning teiseks – kasutab sinu nutiseadme andmesidet. Õnneks on keskmine kuine andmemaht ainult 10 MB ringi, mistõttu ei tule roaming-tasusid liikselt juurde maailmas reisides. Teisalt. iga kord autosse istudes tuleb uuesti käsitsi tagant torkida, et korralikult ühendus üles korjatakse, mis teeb lahenduse natuke tülikamaks.
Suure miinusena tooks välja seda, Bluetooth ühendus on küll nutiseadmega olemas, kuid kahjuks ei toeta see mudelipõlvkond selles versioonis käed-vaba helistamist, mis oleks igapäevase kasutuse kordi paremaks teinud.
Samuti võiks olla naviseade Apple CarPlay või Android Auto toega, mis võimaldaks nutiseadme ja naviseadme omavahelise ühenduse viia veel paremale tasemele. Kasvõi Google Now & Siri toega, ühendades nutiseadme isikliku assistendi funktsionaalsust natuke naviseadmega – seda siis kontekstis, et edastada näiteks kalendriinfo või tulevased sündmused, meilide eelvaated jms suuremale ekraanile tuuleklaasil.
Kaardid ja navigeerimine
TomTom, Garmini või Waze kasutamine – igaühel on oma loogika. Siis, kui Garmin oskas ka kohalikke ettevõtteid üles leida ning Waze puhul on terve Google andmebaas kasutusel – siis TomTom lonkab natuke. Parem oleks, kui vähemlevinud huvipunktide aadresse peast tead. Näiteks otsides Photopoint või Kvartal, soovitas TomTom mul sõita teab kuhu. Otsides Lõunakeskus või ERM, sai kohe ostlema minna ja pühaduseteotust korda saatma. Teisalt on TomTom aadressiotsing mugav – sisestades aadressi, pakutakse kohe ka sama nimega / samas kandis olevaid huvipunkte, mis teeb sihtkoha leidmise lihtsamaks.
Sarnaselt teistele platvormidele võimaldab TomTom seadistada eelistusi marsruudi planeerimisel. Vaikeseadetes saadetakse ka kruusateedele, hoiatades igakord kasutajaid sellest (siiani ei ole kruusa peale sattunud, ei tea kas andmebaasis vead). Mugav ongi tegelikult see, et saab määrata teinekord pikema kuid kiirema tee eelistamist. Teiseks, väikesed kõvakattetta teed ei tee halba – siis, kui Garmin suunas 16 kilomeetrisele ringile, lasi TomTom 100 meetrit asfalteeritud kruusateed otse liikuda.
TomTom navidele on omapäraseks “riba” ekraani paremas ääres, kuhu kuvatakse nii saabumisaeg või jäänud kilomeetrid, kuid ka parkimis- ja tankimispeatuste võimalused. Siinkohal on tarkvaraarendajad end ületanud – ühe sõrmevajutusega on vahepeatus tankla näol marsruudile lisatud. Lisaks kuvatakse ribal ära ka kiiruskaamerad, järgmise võimaliku vahepunkti (ka kiiruskaamera) kaugus jms – et autojuhil oleks võimalikult mugav ning lihtne.
Mis puudutab TomTom kaarte, siis linnalegendid räägivad Garmini paremusest kaardiuuenduste rindel. Isegi uskusin pikalt seda, kuid tänavune sügis kinnitab hoopis vastupidist. Eelmisel sügisel sai Tartu külje all olev Võru maantee algus korda tehtud. Garmin ei tunnistanud veel kuu aja eest uusi liiklussõlmi ega tänavaid, üritades mind vägisi saata vasakpöördesse kohas kus nelkjarealisel teel see võimalik ei ole. Uuendasin TomTom kaardid ära ning üllatus üllatus – uus ringliiklusega ristmik koos pealesõitudega on täitsa olemas. Kahjuks ei tunne ükski platvorm peale Google omade normaalselt kiiruspiiranguid – nii mõnigi 70 ala kuvatakse üldse piiranguta ning teisalt jällegi 100 ala 50 km/h piiranguga. Kasutaja saab küll naviseadme ekraanil muuta lõigu kiiruspiirangut, kuid seade hakkab arvestama sellega alles siis, kui sinu muudatusettepanek jõuab TomTom’ile, sealt kaardiuuendusega tagasi seadmesse ja… igatahes kasutajal on võimalus lisada oma ettepanekuid, kuid kõige kiirem see ei ole.
TomTom GO seeria autonavid tulevad eluaegsete kiiruskaamerate info ja uuendustega, mis on äärmiselt mugav lahendus. Enamus kiiruskaameraid Maarjamaal on süsteemis olemas – jäi viimasel sõidul küll registreerimata, kas viimased lisandused näiteks Tallinn-Pärnu maanteel Ares või Libatses olemas on.
Ülisuur boonus GO seeria juures on aga see, et kasutajal on ligipääs KÕIKIDELE maailma piirkondade kaartidele, tasuta. Kui seade tuleb algselt Euroopa kaartidega, siis soovi korral võid peale laadida Põhja-Ameeria, Aafrika, Okeaania või isegi Lõuna-Ameerika kaardid. Ning neid ka tasuta uuendada. Nimistust jääb välja ainult Hiina, India, Lähis-Ida ning Gröönimaa. See tähendab seda, et ainuke lisakulutus mida vaja teha, on suuremahuline mälukaart soetada ja seadmesse panna, et kõik need kaardid ära mahuks. Kaartidega tuleb kaasa ka kiiruskaamerad ja… teisisõnu täispakett.
Kokkuvõte
TomTom GO 61 ning ka GO 51 on juba eelmise mudelipõlvkonna eksemplarid, kuid funktsionaalsusest ning kasutusmugavusest ei jää grammigi uutele mudelitele. Jah, on kasutajaid kes peavad seda survetundlikku puuteekraani suureks miinuseks ning heidavad ette seadme natuke aeglasemat reageerimist sisenditele. Teisalt jällegi – suurepärase nähtavusega ekraan ning korralikud navigeerimisvõimalused kaaluvad selle kindlalt üles. Oluliseimaks peaks autos oleva GPS seadme juures olemagi just see, kui täpselt punktist A punkti B suudab see sind juhendada. Lisaks on TomTom puhul väga meeldima hakanud kasutajaliidese lihtsus võrreldes näiteks Garmini lahendustega – üks otsing sihtkoha leidmiseks lahendab kõik sinu mured, mistõttu ei pea isegi kasutusjuhendit enne esimest kasutamist sirvima hakkama.
+ Kaardiuuendused kajastavad viimase poolaasta muudatusi
+ Korralik marsruudi planeerimine / loomine
+ Bluetooth ühendus nutiseadmega
+ Lihtsalt jälgitav ekraan iga ilmaga
+ Kiiruskaamerate info kohe olemas
+ Saadaval kogu planeedi kaardid
– Survetundlik ekraan
– Kohati aeglane toimetamine
– Liiklusinfo naviseadmesse saamine kohmakas
– Puudub käed-vaba helistamise funktsioon
TomTom GO 61 autonavi lõpliku hinnangu andmisel tulebki esmalt vaadata selle kõige tugevamaid külgi – võimalus seadmesse laadida kõikide maailma riikide kaardid, täpsed kaardiuuendused ning suurepärane nähtavus ükstapuha mis olukorras. Lisades sellele mugava ja paindliku kasutusliidese, kiiruskaamerad, et marsruudi planeerimisel ei saadeta sind üleliigsetele ringidele – need kaaluvad üles väikesed kitsaskohad, mis seadmel muul ajal esineda võiksid.